Nieuws

Vaktherapie Nederland in beweging

Sinds kort werken we samen met Vaktherapie Nederland! Na een traject van positionering en huisstijl, waarin de basis werd gelegd voor de toekomst, bundelen ze de krachten met Elma. Wij verzorgen, naast het vormgeven, drukken en verspreiden van het magazine, ook de commerciële aspecten. Op 12 februari viel het eerste magazine vanuit onze samenwerking op de deurmat.

Vorig jaar heeft Vaktherapie Nederland gewerkt aan hun positionering en gekozen voor een nieuwe naam (Vaktherapie Nederland in plaats van FVB) en een nieuwe huisstijl. Afgelopen jaar is hard gewerkt aan de implementatie hiervan.

Vaktherapie Nederland is een netwerk van 7 beroepsverenigingen. De gemene deler van deze 7 beroepsverenigingen is dat het gaat om vaktherapie, de verzamelnaam voor 7 vormen van ervaringsgerichte therapie: beeldende therapie, dans- en bewegingstherapie, psychomotorische therapie, dramatherapie, muziektherapie, speltherapie en psychomotorische kindertherapie (PMKT).

De toegevoegde waarde voor de 7 aangesloten verenigingen en de leden van deze verenigingen (meer dan 5.000) zit hem vooral in het vaktherapiebreed optreden. Met een achterban van meer dan 5.000 leden heeft de vereniging een stem. Daarnaast werken ze hard aan de bekendheid van vaktherapie. Het lastige is dat mensen soms wel één van de 7 vormen kennen, maar niet de overkoepelende naam vaktherapie. Hierdoor liften de andere vormen niet vanzelf mee. Om een stevige positie te creëren is het belangrijk dat deze koppeling steeds gemaakt wordt, ook door de individuele vaktherapeut. En door de beroepsvereniging zelf natuurlijk.

Wat nu op de rol staat is het herinrichten van de websites (het zijn er meerdere, zoals een website voor leden, een website voor het Kwaliteitsregister en een website gericht op cliënten, hun naasten en verwijzers). Dit zijn trajecten waar veel denkwerk en uren in gaan zitten. Daarnaast wil de vereniging ook zo’n stap zetten met de socials. Die helpen natuurlijk in de zichtbaarheid!

Susanne van der Lugt, communicatieadviseur van Vaktherapie Nederland: “Ook hebben we een brede communicatiemix voor onze doelgroepen (leden/vaktherapeuten, de consument en stakeholders). Deze middelen staan niet op zichzelf. We hebben bijvoorbeeld een vakblad waarin onderzoeksartikelen gepubliceerd worden. Belangrijk omdat het aan de ene kant gaat om de ontwikkeling van het vak; dit wil je bij de professionals op de werkvloer brengen via dit vakblad.

Zo’n artikel kan ook weer ingezet worden richting stakeholders omdat we zo kunnen laten zien dat er evidentie is dat vaktherapie werkt. Iets waar wij niet aan twijfelen op basis van de ervaringen van cliënten en van andere professionals overigens. Maar hier wordt door bijvoorbeeld zorgverzekeraars wel om gevraagd: zij willen vergoeden als de werking bewezen is. Een complex vraagstuk, maar wel van belang voor cliënten. Als de ene therapie wel vergoed wordt en de ander niet, dan betekent dit dat er voor een cliënt vaak geen keuze is. Want zelf betalen is voor veel mensen geen optie. Hier maken we ons dan ook sterk voor. Want wij vinden dat elke vorm van hulp voor iedere cliënt toegankelijk zou moeten zijn. Ook vaktherapie, als ervaringsgerichte behandeling.

Als we andere verenigingen een tip mee mogen geven, dan zou het zijn: blijf in beweging. Door je te blijven ontwikkelen kom je niet stil te staan. Dit betekent ook keuzes maken. Hiervoor heb je data nodig, maar ook een fingerspitzengefühl. En: communicatie rondom de keuzes. Maar neem ook de tijd om af en toe stil te staan bij wat je doet. Soms ben je alweer 3 stappen vooruit aan het denken, neem ook de tijd om je successen en mijlpalen te vieren!”