Nieuws

Samen beter verenigen

In de zomer van 2022 is DNA een traject gestart om het merkverhaal goed op papier te zetten. De aanleiding hiervoor was dat, na het formuleren van de strategie, ze al snel tot de conclusie kwamen dat het merkverhaal van DNA niet duidelijk genoeg vertaald werd naar hun leden en partners. Dit moest anders. Cécile Veldman, directeur DNA, vertelt ons hier meer over.

“Tijdens de DNA-nieuwjaarsborrel hebben we met veel trots het nieuwe merkverhaal en de huisstijl van DNA gepresenteerd. Het werd enthousiast ontvangen door onze leden en partners. Natuurlijk gaat hier een heel proces aan vooraf.

Onze motivatie tot vernieuwing

DNA bestaat nu 7 jaar. Een goed moment om ons merkverhaal eens onder de loep te nemen; waarvoor bestaat DNA en waar dragen we aan bij? Wij vinden het belangrijk om met ons merkverhaal leden en partners te raken. Door een sterk merkverhaal kunnen wij ons beter positioneren, maar het is meer dan dat. Het merkverhaal is een uitgangspunt voor onze nieuwe huisstijl en de activiteiten die wij organiseren.

De eerste stappen hebben wij gezet met Doordacht. Zij hebben ons geholpen met het merkverhaal en de basis voor de nieuwe huisstijl. Kort samengevat; ‘DNA heeft als missie de kaders van verenigingen, het verenigings-DNA, te waarborgen, inzichtelijk en deelbaar te maken. Wij bieden verenigingen en haar professionals de mogelijkheid om kennis te delen, van elkaar te leren en zich te laten inspireren. Samen delen we passie voor het vak en helpen wij verenigingen net dat stapje verder.’

Een optimale merkbeleving

Je slaat deze weg in, maar hoe vertaal je dit merkverhaal door in de praktijk? Hier komt heel wat bij kijken. Een sterk merkverhaal en een consequent doorgevoerde huisstijl gaan hand in hand. Dit zorgt immers voor de optimale merkbeleving. Het begint bij de ontwikkeling van een passend logo en pay-off. Natuurlijk hebben deze veranderingen invloed op de website, nieuwsbrief, de huisstijldragers en VM.

Samen met Elma Media hebben we VM gerestyled, passend bij de nieuwe huisstijl van DNA. Zij hebben actief met ons meegedacht over de look en feel en de positionering van het vakblad. Samen zijn we tot een subtiele naamswijziging gekomen, maar met een grote impact. VM Magazine wordt VerenigingsMagazine (VM). We willen met VM iedereen inspireren die werkzaam is bij een vereniging, organisatie, koepel, fonds of bond en ons niet meer alleen richten tot verenigingsmanagers. In maart valt de eerst editie van de nieuwe VM op de mat en wij zijn erg benieuwd hoe het wordt ontvangen door onze trouwe lezers. Een sneak preview hebben we tijden de DNA borrel al laten zien en dit werd positief ontvangen.

Leren door te doen

Natuurlijk loop je in zo’n omvangrijk proces tegen dingen aan. Alles is lang niet zo soepel verlopen als we van tevoren hadden bedacht, ondanks de ruime tijd die we hadden genomen om alles te realiseren. Het grootste leerpunt? Je moet niet onderschatten hoe afhankelijk alle partijen van elkaar zijn; de website beheerder kan bijvoorbeeld niet starten zonder het volledige en definitief merkboek. Met de strakke deadline van de DNA-nieuwjaarsborrel in het vooruitzicht gingen we daadkrachtig te werk. Dit zorgde ervoor dat het proces spoedig verliep. Iedereen zette zich voor de volle 100% in om het voor elkaar te krijgen”.

DNA is erg bij met alle partners die dit samen met hen gerealiseerd hebben en gaat fris van start in 2023. Deze vernieuwing gaat DNA zeker helpen om hun doelen te behalen. Neem eens een kijkje op www.wijzijndna.nl.