Nieuws

RB Podcasts

De vereniging Register Belastingadviseurs (RB) heeft diverse manieren om haar leden van informatie te voorzien. Via bijeenkomsten, nieuwsberichten, het verenigingsblad Het Register en sinds begin 2021 ook podcasts.

Dat idee ontstond in 2020, midden in de coronapandemie. In plaats van het jaarlijkse ledencongres, de RB-dag, werd een online RB-week georganiseerd en als opvolging hierop zocht de vereniging naar meer digitale vormen om de leden over (fiscale) onderwerpen bij te praten. Als pilot werd een driedelige podcastserie opgezet, die aan het begin van 2021 is opgenomen in de bibliotheek van het RB-kantoor, tijdelijk omgedoopt tot RB-studio.

Er kwamen positieve reacties op en het aantal luisteraars per aflevering steeg van zo’n 250 luisteraars bij de eerste aflevering naar honderden meer bij aflevering drie. Geen verkeerd resultaat voor een pilot. Daarom zet de vereniging dit voort en is er inmiddels een vierde aflevering te beluisteren op onder andere het Spotify-kanaal van het RB.

Voordelen van een podcast

Voor de opname van een podcast zijn veel ruimtes geschikt. Je hoeft dus geen dure ruimte te huren, maar kunt – net als het RB – een ruimte binnen je kantoor zoeken. Omdat het een productie is en geen live-uitzending, kunnen onderdelen gemakkelijk opnieuw opgenomen worden om de beste resultaten uiteindelijk aan elkaar te monteren.

Om zo effectief mogelijk met budget en tijd om te gaan, probeert het RB vaak meerdere podcasts op één dag op te nemen. Zo gebeurde dat bij de opname van de driedelige pilot. Dat aantal is ook meteen een maximum, zeker wanneer je diverse keren met meerdere gasten aan tafel zit.

Qua verspreiding van de podcast maakt het RB gebruik van het gratis platform ‘Anchor’. Dit distribueert de uitzending naar één of meerdere platformen – naar eigen wens in te stellen – waaronder Spotify. Op Spotify is – ook geheel gratis – een account aan te maken en kunnen diverse speellijsten toegevoegd worden. Zo bestaat er nu de speellijst RB podcasts, waar alle podcasts van het RB te vinden zijn.

Voor luisteraars is het fijn dat een podcast op elk moment te volgen is. Wanneer je bijvoorbeeld onderweg bent. Door de vaak korte luistertijd – Het RB zit vaak rond een half uur per aflevering – zet je een aflevering gemakkelijk aan tijdens de rit naar huis of tijdens een korte wandeling.

Gewoon proberen

Podcasts zijn de afgelopen twee jaar enorm in populariteit gestegen en daar kun je als organisatie van profiteren. Het is qua productie redelijk laagdrempelig, zowel qua tijd als kosten. En voor jouw doelgroep is het een makkelijke manier om een boodschap tot zich te nemen. Dus test het zelf eens uit!