Lanceringsdatum
2020
Frequentie
4x per jaar
De Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) is de Nederlandse beroepsorganisatie van en voor verloskundigen. Zij willen op meerdere manieren de leden binden, inspireren en verder professionaliseren
De vraag
De KNOV gaf voorheen Tijdschrift Voor Verloskundigen (TVV) uit. Een inhoudelijk en hoogwaardig magazine waarin vooral resultaten uit nieuwe, wetenschappelijke onderzoeken werden gepresenteerd. Ontzettend interessant voor de doelgroep, want die resultaten hebben veel invloed op de manier waarop verloskundigen in ziekenhuizen en praktijken werken. Ook in het nieuwe magazine moest ruimte zijn voor deze wetenschappelijke artikelen, maar het magazine mocht ook wel wat toegankelijker en praktischer worden. Want naast verloskundige, zijn veel leden van de KNOV ook praktijkhouder en hebben zij te dealen met zaken als een hoge werkdruk, juridische vraagstukken en medewerkers. Aan ons de vraag of wij een nieuw magazine wilden optuigen wat de sterke punten van de TVV behoudt, maar wat nét wat meer aanspreekt en diverser is.
De oplossing
Aan de hand van een kick-off en een lezersonderzoek, maakten we een bladformule en een ontwerp voor het nieuwe tijdschrift. We hielden daarbij de diverse doelgroepen (verloskundigen in opleiding, verloskundigen met een eigen praktijk, praktijkwaarnemers, verloskundigen in een ziekenhuis, enzovoorts) in ons achterhoofd en bedachten rubrieken die daarbij passen. Maar die óók passen bij de visiepijlers die de KNOV eerder dat jaar had bedacht. Het daaruit voortvloeiende ontwerp heeft een stoere uitstraling met een vrouwelijke touch gekregen. Het ontwerp straalt trots voor het vak en deskundigheid uit. Naast het magazine heeft de KNOV ervoor gekozen om de levensduur van de artikelen te verlengen middels de Kennisbank. Hier worden de artikelen digitaal opgeslagen en kunnen ze eenvoudig gedeeld worden met collega’s of op social media.
Het resultaat
Een prachtig, veelzijdig magazine waarop we al veel mooie reacties hebben ontvangen en een digitale kennisbank, online archief, hebben opgebouwd. Een mooie samenwerking waar we trots op zijn. Op naar nog heel veel mooie nummers!
Lees hier meer over de samenwerking.