Magazine voor Jeugdzorg Nederland
Vorige week viel het allereerste ledenmagazine bij de jeugdzorgorganisaties op de mat. “Eindelijk, zal onze directeur denken”, aldus Eva de Vroome (Senior adviseur Communicatie & Public Affairs bij Jeugdzorg Nederland). “Het was zijn diep gekoesterde wens om een magazine voor de vereniging te maken.“
“Een blad geeft identiteit,” zo roept hij al enige tijd. Ik geloofde hem wel, maar had twijfels bij het feit dat het magazine gedrukt en dus op papier zou moeten uitkomen. Was dat niet achterhaald? We werken toch allemaal digitaal, online en papierloos? Toen belandde er op mijn eigen deurmat een magazine van de werkgever van mijn vriend. Het magazine bleef op tafel liggen en af en toe bladerden we erin. Dat hadden we niet gedaan met een online magazine. Dus misschien was het toch een goed idee, een magazine op de koffietafel?”
Tegelijkertijd was Jeugdzorg Nederland bezig met hun nieuwe strategie. Ze willen meer verbinding met de leden en tussen de leden onderling, zodat ze van elkaar kunnen leren, elkaar kunnen inspireren, en ze als collectief sterker staan naar buiten toe. Ook aan dat proces zou een magazine kunnen bijdragen, zo realiseerden zij. Een magazine dat inspireert en trots uitstraalt, dat identiteit geeft.
Samen met de directeur, die in een eerdere functie goed had samengewerkt met Elma, sprak Eva met Ellen Marijnissen en Silvèr Snoek, over de mogelijkheden. Die waren er talrijk. Jeugdzorg Nederland besloot een ‘pilot’ te doen: een eenmalige uitgave. Als de reacties van de leden positief zouden zijn en tijd en kosten in verhouding, zouden ze kunnen besluiten het papieren magazine vast toe te voegen aan hun zogenoemde middelenmix. Ze hadden ook een mooie aanleiding: in oktober organiseerden ze hun eerste ledencongres. Het magazine zou er (mede) voor kunnen zorgen dat de opbrengsten van dat congres verder verspreid worden.
Over de reacties op het magazine kan Jeugdzorg Nederland nog niks zeggen, dus ook nog niet over het vervolg. Het magazine viel namelijk eind vorige week op de deurmat. Wel wat over het proces. Dat was prettig. In vrij korte tijd, circa twee maanden, kwamen we tot een bladformule, 28 pagina’s redactionele en 8 pagina’s commerciële content, en een prachtig vormgegeven magazine.