Nieuws

Lezen populair, liefst van papier

Lezen is de favoriete bezigheid van een kwart van de Nederlandse bevolking. Daarnaast hecht 43% van de Nederlanders meer waarde aan wat men op papier leest dan wat ze online vernemen. Dat blijkt uit onderzoek van Panel Inzicht, schrijft brancheorganisatie MMA.

“Lezen staat op zes in de populariteitslijst achter films/series, reizen, televisie, muziek en vrienden”, aldus Magazine Media Associatie (MMA). “Bij de oudste generatie (50-70 jaar) staat het zelfs op drie. Bij jongeren (20-34 jaar) eindigt het op de tiende plaats. Lezen is bij oudere generaties populairder, maar ook bij jongeren staat lezen nog hoog op de ranglijst.”

Lezers ervaren verder een verschil in waardebeleving tussen papieren en digitale tijdschriften, concludeert MMA op basis van het onderzoek. “Bij de groep van 34-70 jarigen is dit gevoel van meer vertrouwen in papier het sterkst (45%), terwijl bij jongeren (20-34 jaar) dit verschil iets minder aanwezig is (38%).”

In het onderzoek is ook gekeken naar de leesverwachting van papieren en digitale magazine. “In totaal 63% van de Nederlanders verwacht over 5 jaar nog steeds tijdschriften te lezen, sommigen twijfelen en 20% heeft zich dan afgekeerd van deze vorm van informatie.”

Conclusie

Ondanks de opkomst van digitale media blijft lezen populair, vooral onder ouderen. Papieren magazines worden nog steeds gewaardeerd om hun betrouwbaarheid en tastbaarheid. Voor branche- en beroepsverenigingen biedt een papieren magazine een uitstekende mogelijkheid om de band met leden te versterken en een vertrouwde informatiebron te zijn. Door een combinatie van print en digitale media kunnen verenigingen een breed publiek bereiken en zich onderscheiden.

Lees meer over het onderzoek op MMA.