Help mij het zelf te doen, communicatiestrategie Nederlandse Montessori Vereniging
“Jij bent er voor de communicatie”. Dat is leuk binnenkomen bij een bestuur van een vereniging. Het is Egbert de Jong, bestuurslid van de NMV, al twee keer overkomen. In 2018 begon hij als bestuurslid met de taak “communicatie” bij de NMV. Maar waarover dan? Waar gaan ze eigenlijk over, waarover zouden ze moeten communiceren. De NMV werkt al jaren samen met Elma voor de nieuwsbrief en hun magazine, maar het sloot niet meer goed aan bij de huidige strategie en koers.
Voor Egbert was het belangrijk om de richting te weten zodat de vereniging in lijn met deze gekozen richting, kunnen communiceren.
Daarop werd besloten om weer eens terug te gaan naar de vraag “waarom is de vereniging er eigenlijk”. Tijdens de corona pandemie is hard gewerkt aan het antwoord op deze vraag. Welke richting de vereniging op wilde gaan werd toen ook duidelijk.
En met dat koersdocument is de NMV vervolgens om de tafel gegaan om de vervolgstappen te zetten. Welke rol heeft het magazine in de communicatie, welke rol de website, en de mailing. De NMV ging samen met Elma en haar partner aan de slag met de contentcreatie. En dat bleek de gouden greep. De richting, iemand die dat om kan zetten in content en iemand die het uitbrengt en verzorgt, dat werkt. En als die drie dan ook met elkaar samen willen werken met als doel “we maken iets moois met elkaar” dan krijgt de communicatie strategie vleugels.
Egbert heeft er van geleerd. “Om als organisatie de communicatie aan te pakken, moet je weten wat je wilt en.. heb je partners nodig die weten hoe deze richting omgezet kan worden in een effectieve communicatiestrategie. De nieuwe website en digitale nieuwsbrief wordt binnenkort gelanceerd, er is een kennisbank ontwikkeld en het magazine is inmiddels gerestyled. Maar we zijn er nog niet, want we achter de schermen voeren we de nieuwe look & feel ook door in alle huisstijlelementen zoals briefpapier.”